Nicolas Saverys

“Ik ben een geprivilegieerd man”

Nicolas Saverys (51) is de CEO van de scheepvaartonderneming Exmar. Wij zorgden voor de sleutelwoorden, de Antwerpse reder voor de sterke quotes: “Ik doe nog altijd voor honderden miljoenen euro’s zaken zonder een echt contract.”

EXMAR, C’EST MOI?
‘Ik heb deze firma gecreëerd en mijn rol heeft hier een zeker belang. Vind ik dat goed? Neen. Ik zou veel liever hebben dat ik de zaak minder zou moeten trekken. Maar daar mag ik niet over klagen. Exmar draagt sterk mijn stempel, maar dat moet veranderen. Ik voel me niet oud, afgeschreven of uitgeblust, maar ik sta dichter bij mijn pensioenleeftijd dan bij mijn studentenjaren. Mijn grootste bekommernis nu is te zien hoe ik mijn opvolging moet structureren. De toekomstige CEO van Exmar zoek ik ijverig, intern en extern. Hij zal andere accenten leggen en ik zal trachten geen schoonmoeder te zijn.’

MY WORD IS MY BOND
‘Eerlijkheid, vriendschap en ethiek, dat zijn voor mij de belangrijkste waarden. Corporate governance codes bekijk ik met verwondering. Het is voor mij evident dat je eerlijk en ethisch moet zijn. Ik word nog liever gerold dan dat men ooit over mij zou kunnen zeggen dat ik iets oneerlijks heb gedaan. Je kan in het leven alles verliezen, maar je kunt alles ook recupereren, behalve één zaak, en dat is je reputatie. Ik heb het geluk dat ik in een industrie werk waar een woord nog steeds een woord is en waar we nog altijd zaken doen via de telefoon die over honderden miljoenen euro’s gaan, zonder dat er een echt contract voorligt. Al is dat nu spijtig genoeg wel aan het veranderen en krijgt het juridische zijn greep op shipping.’
DUURZAAMHEID EN HET MILIEU

‘Schepen zijn verantwoordelijk voor 2,7% van de CO2-uitstoot wereldwijd, maar ze vervoeren 85% van alle vracht. Ik ken trouwens een manier om de CO2-uitstoot van schepen met 20% te verminderen: alle motoren met gas aandrijven – en ik ben bereid om het gas te leveren. (lacht) Zelf hebben we katalysatoren van 5 miljoen USD elk geïnstalleerd op al onze LNG-tankers, ook al moesten we dat niet doen. Wij stellen ons vóór de normen. Maar laten we wel wezen: ik ben een grote vervuiler, want mijn rederij heeft veel schepen. Mais on ne fait pas d’omelette sans casser des oeufs.’

‘Ik ben heel fier dat ik me bezighoud met de minst vervuildende van de fossiele brandstoffen. Verwarmt de aarde? Waarschijnlijk wel, toch moeten we onze verantwoordelijkheid opnemen. Wij hebben onze planeet in bruikleen gekregen om hem door te geven aan de volgende generatie. Ik ben ervan overtuigd dat we onze fossiele brandstoffen tegenwoordig op een nogal domme manier verbranden. Onze achterkleinkinderen zullen ons gek verklaren dat we zo slordig met zoiets waardevols zijn omgesprongen.’

DIEPE SNEEUW
‘Ik doe veel aan sport. Vroeger heb ik nog competitie geskied. Tegenwoordig kies ik voor de diepe sneeuw, waar je in totale harmonie en stilte van de natuur kunt genieten. Hockey, ooit mijn favoriete sport, beoefen ik ondertussen niet meer. Op papier waren we dikwijls niet het sterkste team, maar omdat we de beste vrienden waren en vertrouwden en steunden op elkaar, hebben we resultaten gehaald die boven onze capaciteiten lagen. Dat is het mooie in alles wat je doet: uit een groep mensen meer halen.’

GELD
‘Ik ben een geprivilegieerd persoon. Mijn ouders en grootouders waren welstellend, ik ook. Maar geld is een middel, geen doel op zich. Als vader wil je dat je kinderen en je partner het goed hebben, en met geld kan je de mensen om je heen gelukkig maken. Op zich zou het makkelijker zijn om Exmar te verkopen en mijn geld te beleggen op de beurs, want het opwaarts potentieel is nu veel groter dan vroeger. Voor mijn privé-vermogen heb ik me in het verleden nogal wat beziggehouden met currency trading, nu is dat minder. Mijn belangrijkste investering is Exmar.’

‘Waar ik gemakkelijk geld kan aan uitgeven, is kunst. Ik ben een grote fan van Napoleon, heb heel veel over die man gelezen. Empire-meubels en andere voorwerpen van die periode interesseren me heel sterk, al heb ik vandaag geen tijd om me daarmee bezig te houden.’
DROMEN
‘Moest ik meer tijd hebben, dan had ik aan politiek gedaan. Ik zeg wel eens al lachend dat ik ervan droom om de eerste democratisch verkozen president van Europa te zijn – het kan nog altijd, trouwens. Mijn grootste professionele droom is verder te helpen bij de uitbouw van Exmar, en dat het bedrijf een nog bekendere internationale speler wordt. We zitten nu op een market cap van 350 miljoen euro. Dat zou van mij veel groter mogen zijn. Daar werken we elke dag aan door de verdere verticale integratie van het gasveld tot in de pijplijn, zonder een bedreiging te vormen voor onze klanten.’

Profiel: EXMAR

Exmar ontsprong uit de scheepvaartactiviteiten van de families Saverys en Boel (van de gelijknamige scheepswerf in Temse). Nicolas Saverys richtte het bedrijf in 1981 op. Exmar groeide onder zijn bewind uit tot een belangrijke vervoerder van LNG, LPG, ammoniak en andere chemische gassen. De groep ontwikkelde ook offshore activiteiten. Exmar beschikt daarnaast over een verzekeringspoot en een reisbureau gespecialiseerd in zakenreizen. Naast het hoofdkwartier in Antwerpen heeft Exmar afdelingen in onder meer Londen, Houston, Shanghai en Luanda. Een honderdtal personeelsleden werkt aan wal en ongeveer 1.600 officieren en crew bemannen de schepen. Het bedrijf realiseerde in 2008 een omzet van 329 miljoen euro.